lördag 2 september 2017

Trevlig överraskning, Handelsbanken!



Inget långt inlägg här inte, men läste precis i ett utskick att Handelsbanken nu valt att sänka avgiften på några av deras fonder:

SHB Sverige OMXSB Index 0,2 % (0,4 %)
SHB Europafond Index 0,2 % (0,4 %)
SHB USA Index 0,2 % (0,4 %)
SHB MSCI Emerging Markets Index 0,6 % (0,8 %)

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg om min fondportfölj (länk här) har jag en uppdelning där deras USA index och Em. marketsfond ingår. Genom denna sänkning går min genomsnittliga årliga förvaltningsavgift från 0,47% till 0,39% utan att jag behöver lyfta ett finger.

Gratis pengar, YAY!

4 kommentarer:

  1. Härligt att höra! Nu ska jag fundera över om jag omdisponerar i fondportföljen. OMXSB är ett intressant index och bredare än OMXS30 (som man visserligen kan lap och inneha utan kostnad via t ex Avanza Zero).

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut värt att se över! Vet inte om denna länk funkar men gick snabbt in på Morningstar och jämförde OMXB med Zero och trots 0,4% avgiftsskillnad har OMXB slagit gratisfonden. http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P00005U1J0000000000|0P0000TXY20000000000|
      Man får vad man betalar för =)
      Mvh Kneg

      Radera
  2. Jävlar vad långsamma de varit, men bra att det äntligen händer! Är själv kund i banken men har aldrig velat spara i deras fonder, just på grund av avgifterna.



    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Den som väntar på ngt gott hehe
      Det är bra att nätmäklarna och diverse institutioner pressar aktörerna gällande avgifterna så att vi småsparare gynnas lite. Mvh Kneg

      Radera